Het puberende brein en social business – een korte musing

Vroeger
Begin deze eeuw kregen we een laptop van ons werk. C’est tout.
De IT afdeling was verantwoordelijk voor ALLE programma’s die we gebruikten op die pc’s. Je kreeg gedonder als je iets downloadde van het internet wat niet bekend was. Toegang tot sommige websites waren geblokkeerd, niet alleen de streams van facebook en twitter, maar ook sites als slideshare mochten niet tijdens werktijd worden bezocht.

Heden
We hebben een laptop, soms al een ipad van ons werk.
We hebben zelf een smartphone. We hebben een bedrijfsapp.
We kunnen thuis op onze eigen laptop bij spullen op kantoor.
We zijn met onze collega’s ook ‘buiten’ het bedrijf gelinked. Dit is een andere wereld, die vraagt om andere IT-normen en waarden.

Uitdaging
Toch zien we vele interne IT-organisaties worstelen met deze wereld. Er zitten (veelal) mannen die gewend zijn de regels te handhaven, regels die we ‘vroeger’ hebben opgesteld. Zij beschermen ons van de boze buitenwereld. Maar ze zijn de grip een beetje kwijtgeraakt.

Ik vergelijk de uitdaging van deze IT organisaties wel eens met puberen. Toen wij klein waren, luisterden we (meestal) naar onze ouders. Toen we ouder werden en gingen puberen vonden we dat we alles zelf wel wisten en konden. En in ieder geval deden we het. Onze ouders moesten noodgedwongen ook hun aanpak en houding veranderen. Loslaten. Vertrouwen. Beetje bijsturen hier en daar. En weerstand leidde alleen maar tot grote ruzies.

Binnen bedrijven is dit niet anders, wij zijn de pubers, en IT speelt de rol van ‘ouders’. Hun rol moet ook veranderen, en net zoals bij het hebben van kinderen, gaat dat gepaard met geduw, getrek en geschreeuw. Soms loopt het super vloeiend, vaak loopt het stroef.

Succes aan ons allen 😉

Leave a comment